Friday, April 27, 2012

JIRAN "KESAYANGAN"



Bulan February lepas, saya ada jiran baru.
Nak cerita tentang dia.agar hati saya boleh reda sikit..tengah sakit sangat dengan perangai jiran baru ni tapi terpaksa disabarkan juga dalam keadaan tengah berbadan dua ni..

Kan bulan Februari saya banyak menghabiskan masa di rumah mak ayah saya..masa tu saya cuti sakit..jadi jarang² balik ke rumah sewa ni.
Hari yang kami nak masuk balik rumah ni, ternganga saya tengok halaman rumah saya dilemparkan sesuatu..bende tu yang ala-ala kolam mandi budak, yang kene pam tu pastu budak2 bole mandi dalam tu..saya tak tahulah apa namanya tu...tu jiran lama saya punya.Saya ni belum ada anak jadi nak buat apa lah beli bende tu...sebelum pindah jiran lama letak kat rumah tu dan bila pindah dia tinggalkan..
Tiba² boleh pulak bende tu ada kat depan rumah saya malam tu?
Pertama kali nampak, saya dah menyirap..kurang ajar punya jiran..sampah sebelah sana sedap je campak kat umah saya..
Saya campak balik kat rumah dia, tapi suami saya yang baik hati cakap jangan lah macam tu..xpe biar sayang je buangkan dalam tong sampah.
OK! sakit masih sakit ni..baik pulak suami saya.Saya rasa ini permulaan yang tidak baik tentang sikap jiran saya. Dan mulut saya keep on membebel.

Pagi nak pergi kerja, nampak la mereka laki mini kuar rumah nak naik motor..encik hubby lihat la..kot2 la boleh bertegur sapa.Hmm, sombong! menonong je nek moto laki mini..
Memang kalau berselisih, muka dorang amat keras dan susah nak senyum.x senyum takpe la ,tak rugi pun.
Tapi perangai yang satu lagi yang saya tak tahan..dia suka menggantung kain² buruk kat tembok pemisah antara rumah kami & rumah mereka..tak cukup dengan deretan kasut & selipar...sekarang ni berjurai2 kain kain buruk 3-4 helai kat tembok tu.Jurai nya pulak melebih2 ke rumah saya. Arghhh...rumah dia kan ada ampai kat depan, sidai la sana..apsal juraikan kat rumah saya?
Kadang2 tu sampai jatuh2 kain buruk dia ke sebelah rumah saya..menyampah hoke.Saya tak pernah sangkut apapa kat tembok2 rumah saya sebab saya rasa pemandangan tak cantik dan antara sebab lain saya menghormati perasaan jiran lain. Yelah kadang2 ada orang tak suke bende jurai2 masuk ke kawasan mereka..tapi jiran saya ni memang heartless!!

Semalam kemuncaknya..pagi kami keluar kerja tengok kain buruk yang jurai2 dah takde kat tembok..saya tengok dan senyum..sukanya..dah bersih..
Tapi balik kerja..mak aihh..ada balik!! ampai dia kosong belaka, boleh plak dia sangkut balik kain buruk yang hodoh lagi berkaler2 tu kat tembok tu lagi....
Tau apa encik hubby yang penyabar tu buat? Dia ambil dan sangkut kat ampaian mereka..

Dan......soalan saya dalam hati..sudah hilang sabarkah suami ku ini? kekekke..
Saya harap saya terus di berikan kesabaran untuk buat derk je dengan apa yang di buat jiran saya..kat depan rumah saya ada baju anak dia (baju lapok agaknya) ..tersadai sampai lah sekarang.Dia boleh buat derk je kotorkan halaman rumah saya.Saya dah malas nak cakap apapa...

Arghh.saya nak cepat2 pindah..rumah baru lambat betul proses documentation nyee..sebolehnya nak pindah sebelum raya, Ntah boleh ntah tidak..hukhuk..

Lega sikit lepas dah luah perasaan =(

Related Posts with Thumbnails